'Mijn advies is steeds: luister goed naar je lichaam'

Sneller herstel na corona door revalidatie bij collega's

Michel van der Ent is fysiotherapeut bij Laurens Intermezzo. Toen corona uitbrak dacht hij samen met zijn team mee over een plan om medewerkers na een corona besmetting te helpen revalideren. Zo deed hij veel ervaring op met revalideren na corona. In deze blog vertelt hij over de klachten, het behandelteam en de resultaten.

 

 

 

We merken dat revalidatie mensen echt helpt om sneller te herstellen.



Sneller herstel na corona door revalidatie bij collega's 

Vanaf de zomer nemen we bij Intermezzo ex-corona patiënten op vanuit het ziekenhuis om bij ons te revalideren. Wij merken dat revalidatie mensen echt helpt om sneller te herstellen. Tegelijkertijd kregen wij ook in onze eigen organisatie te maken met langdurig verzuim van collega’s die corona hadden gehad. Ik vroeg me af of wij - poliklinisch - ook iets voor hen konden betekenen. Samen met ons team hebben we toen een plan uitgewerkt. Ook het bestuur vond dit een heel goed idee en al snel konden leidinggevenden en bedrijfsartsen hen naar ons doorverwijzen, Via de polikliniek bieden wij deze collega’s nu ergotherapie, fysiotherapie en logopedie. Met de zorgverzekeraars konden we afspreken dat de behandeling wordt vergoed als mensen meedoen aan een onderzoek naar post-COVID19 revalidatie. 

Onderzoek en verschil in klachten 

Alle medewerkers van Laurens met aanhoudende klachten na een corona besmetting kunnen bij ons terecht vanuit huis, of vanuit het ziekenhuis. Tot nu toe hebben al 25 collega’s bij ons gerevalideerd. We zien een groot verschil in klachten. Een aantal collega’s heeft op de IC gelegen. Zij moeten sowieso naar een revalidatiecentrum en worden op de voet gevolgd. Jongere collega’s hebben vaak mildere klachten, zij hebben vaak voldoende aan fysiotherapie en ergotherapie. Opvallend is dat een grote groep conditie- en concentratieproblemen heeft. We leren hen dan hoe zij hun energie beter kunnen verdelen. Want als je moe bent kijk je erg tegen activiteiten op terwijl je een activiteit ook in etappes kunt verdelen over de dag. Dat is minder vermoeiend en geeft daardoor meer voldoening. 

Resultaten en ervaringen 

In het begin van de corona crisis was heel weinig bekend over de gevolgen van een COVID19-besmetting. Hierdoor kwamen de eerste aanmeldingen pas in augustus binnen. Sommige collega’s zaten dan al maanden thuis. Hun belastbaarheid was te laag om überhaupt een training te doen. Een aantal medewerkers dat in maart - april klachten ontwikkelde en uitviel, revalideert daarom nog steeds bij ons. De eerste groep is herstellende en op de helft van hun normale niveau. 
 

Meld je zo snel mogelijk bij een bedrijfsarts of leidinggevende als je klachten ondervindt in het dagelijks leven.

 

Bedrijfsartsen en ziekenhuizen verwijzen collega’s nu direct naar ons door. Zo komen ze snel bij ons terecht en voorkomen we dat zij thuis blijven en in een isolement terechtkomen. Natuurlijk lukt dat niet altijd, want iemand moet wel belastbaar genoeg zijn om revalidatie aan te kunnen. Mijn advies is steeds: luister goed naar je lichaam. En meld je zo snel mogelijk bij een bedrijfsarts of leidinggevende als je klachten ondervindt in het dagelijks leven.

Mooi dat we met dit traject goed voor ons collega's kunnen zorgen...


Al goede resultaten geboekt 

Ik ben zeer tevreden over de resultaten tot nu toe. Ik heb medewerkers weer aan het werk zien gaan en anderen zijn alweer flink op de rit. Mooi dat we met dit traject goed voor onze collega’s kunnen zorgen en waarmee we voorop lopen. Inmiddels hebben we zoveel ervaring opgedaan met post-COVID19 revalidatie dat we steeds effectiever worden en snel kunnen beoordelen welke hulp nodig is voor een sneller hersteltraject. 

Het gaat erom dat je je gesteund voelt door je leidinggevende én je collega's.

 

Maar naast mensen fysiek en mentaal helpen, vind ik het vooral mooi dat we hen het gevoel geven dat ze worden ondersteund bij hun herstelproces. We merken dat ook aandacht een belangrijke rol speelt bij het herstel. Een kaartje van je leidinggevende lijkt een een klein gebaar maar doet zoveel meer dan wanneer je niets hoort. Het gaat erom dat je je gesteund voelt door je leidinggevende én je collega’s. Bovendien willen we graag dat medewerkers duurzaam inzetbaar blijven met onze steun. Je kunt iemand wel snel aan het werk willen, maar zonder goede begeleiding kan iemand weer in verzuim terechtkomen. We willen mensen met onze specialistische zorg begeleiden op de juiste manier te herstellen. 

Tot slot vind ik het belangrijk om te vertellen dat we er niet alleen zijn voor onze eigen medewerkers maar dat ook medewerkers vanuit andere (zorg)organisaties bij ons welkom zijn voor revalidatie na een coronabesmetting. Voor meer informatie hierover kun je contact opnemen met Laurens entree via 010 33 23 000.

Gerelateerde tags

Deel op social media

×

Zoeken