Bijdragen aan de zorg van morgen

Leren creëert kansen voor de toekomst

Tevreden en goed opgeleide medewerkers zijn enorm belangrijk voor Laurens. Zonder voldoende en goed opgeleide medewerkers kunnen we immers geen goede zorg bieden aan onze bewoners en klanten. Sinds 2017 heeft Laurens daarom een eigen academie: een centrale afdeling die gespecialiseerd is op het gebied van leren.

 

Maak werk van je talent


Via de academie biedt Laurens haar medewerkers de mogelijkheid om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden en hun talenten te ontwikkelen. "We willen onze mensen inspireren en opleiden voor de toekomst,” vertelt Sylvia Strooband, teammanager van de Laurens Academie.

Leren op maat

Ieder mens is uniek. En om iedere medewerker de gelegenheid te geven om zich op een passende wijze te ontwikkelen, biedt de Laurens Academie verschillende leertrajecten aan. “Leren moet leuk zijn en bijdragen aan je werkplezier,” licht Sylvia toe. “Daarom staan wij voor gepersonaliseerd leren: leren op een manier die bij je past. Want de één leert graag uit boeken, de ander liever in de praktijk. We betrekken medewerkers bij het bepalen van hun leertrajecten en gaan daarbij uit van hun talenten. We kijken vooral naar kennis en vaardigheden die ze al hebben, en niet naar wat ontbreekt.” 


Waardevol vliegwieleffect

De Laurens Academie wil het leren vooral dicht op de praktijk organiseren, het zogenoemde ‘werkplekleren’. Sylvia legt uit: “We stimuleren medewerkers om van elkaar te leren en kennis uit te wisselen. De medewerkers van de academie werken nauw samen met de verschillende zorgdisciplines, om te zorgen dat onze opleidingen goed aansluiten op de dagelijkse praktijk.”

Ook voor nieuwe zorgstudenten maakt de academie graag leren in de praktijk mogelijk. “Door een student in opleiding met zorgvragen naast een ervaren zorgprofessional te zetten, ontstaat een waardevol vliegwieleffect, vertelt Sylvia. “Het stelt onze mensen in staat om hun unieke praktijkervaring door te geven aan een volgende generatie en tegelijkertijd nieuwsgierig te blijven naar hun eigen werkwijze en vakkennis.” In samenwerking met het Albeda Zorgcollege is een Praktijkgestuurd Leren (PGL) opleidingstraject voor de functies Verpleegkundige en Verzorgende IG opgezet. “We leiden zorgstudenten op aan de hand van onze dagelijkse praktijk. Dankzij de inzet van gespecialiseerde trainers en praktijkopleiders die de studenten op locatie begeleiden.”

Gepersonaliseerd leren: leren op een manier die bij je past. 


Een lerende organisatie

De visie van de Laurens Academie is gericht op de ontplooiing van Laurens als een lerende organisatie. “Leren stopt namelijk niet na het volgen van alleen een training of workshop. Het meeste leerrendement komt uit de praktijk,” zegt Sylvia. “De academie wil dat (komende) professionals de kwaliteit van zorg die zij willen leveren, ook kúnnen leveren. Ik ben ervan overtuigd dat we door werken en leren meer met elkaar te verweven, een lerende cultuur op gang brengen en kunnen behouden. Zo dragen we actief bij aan de zorg van morgen.”



 

Gerelateerde tags

Deel op social media

×

Zoeken