De zomer is officieel begonnen. Behalve lekker weer betekent dit ook dat veel mensen weer op vakantie gaan en genieten van hun welverdiende vakantiedagen. Zo ook bij Laurens.
Dit zorgt bij onze zorglocaties echter vaak voor problemen met de planning. Normaliter is het al lastig om genoeg mensen in te plannen, maar zeker met vakanties is het een uitdaging.
Daarom hebben we ook dit jaar het initiatief “Ondersteuning in de Zorg” opgezet. In de zomermaanden kunnen medewerkers van de ondersteunende diensten, die vaak op kantoor werken, zich opgeven om te helpen op een zorglocatie. Er zijn namelijk genoeg werkzaamheden waarbij ons zorgpersoneel hulp bij kan gebruiken, zoals maaltijden bereiden, schoonmaken, helpen bij activiteiten en natuurlijk het schenken van extra aandacht aan onze bewoners.
Inmiddels groeit de inschrijflijst nog altijd en zijn de eerste collega’s al op locaties geweest om mee te helpen. Zo waren Bas (beleidsmedewerker bij Laurens) vorige week vrijdag en Nel (directiesecretaresse bij Laurens) afgelopen maandag te vinden bij locaties Borgsate en Stadzicht. We vroegen Bas waarom hij tijd heeft gemaakt om zich op te geven voor dit initiatief. “De zorg van onze bewoners is het belangrijkste werk dat er is, belangrijker dan mijn eigen werk. Ik vind het daarom belangrijk tijd vrij te maken om de bewoners en collega’s te helpen. Daarnaast helpt het ondersteunen in de zorg mij bij mijn eigen werk. Ik snap beter wat daadwerkelijk belangrijk is in het dagelijkse werk met onze bewoners.”
Nel sluit zich daarbij aan: “De krapte in de bezetting op de zorgafdelingen maakt dat ik graag wil helpen om de werkdruk te verlagen. Daarnaast is het als collega van een ondersteunende dienst ook goed om zelf te ervaren wat de collega's op de locaties allemaal doen.”
Zowel Bas als Nel hebben op een PG afdeling geholpen. Dit staat voor psychogeriatrie: op deze afdelingen verblijven ouderen met aandoeningen die samenhangen met achteruitgang van het geheugen, zoals bijvoorbeeld bij dementie. Bas zei hierover: “Het is leuk dat de diversiteit in bewoners groot is. De een zit in een rolstoel, de ander loopt lekker over de afdeling. De een is stil en de ander praat veel. Ik probeer in ieder geval altijd met iedereen een vorm van contact te krijgen”.
Het is natuurlijk super mooi om onze bewoners wat extra aandacht te kunnen geven. Zo viel het Bas op dat een van de bewoners mooi gelakte nagels had en gaf haar een compliment. “Nadat ze wat adem gevonden had om te antwoorden, zei mevrouw dat ik ook hele mooie nagels heb. Ik zei dat ik vroeger wel veel op mijn nagels beet, maar dat nu niet meer doe. Na weer wat adem zoeken zei mevrouw: je bent een grote jongen geworden, en we moesten daar allebei om lachen.” Later op de dag kon Bas ook nog een wandeling maken met een andere bewoner.
De eerste reacties van zowel de ondersteunende diensten als van de locaties zelf zijn heel goed. Op deze manier kunnen we beter bezet de zomer in en blijven we ook tijdens de zomer de beste zorg bieden die we kunnen!