Niet tevreden?
Natuurlijk doen wij er alles aan om u de beste zorg én ervaring te geven: uw vragen en wensen staan bij ons centraal. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent. In dat geval gaan wij graag met u in gesprek om te zorgen dat u weer tevreden bent. Een medewerker of teamleider gaat met u in gesprek, luistert en zoekt met u naar een passende oplossing. Lukt dat niet, dan kunt u een klacht indienen. Op deze pagina leest u alles over het indienen van een klacht en de afhandeling daarvan.
Mondeling
Laat een medewerker van de locatie of het thuiszorgteam weten waar u mee zit. Die gaat graag met u in gesprek.Brief
Schrijf uw klacht in een brief of e-mail en stuur deze naar de locatiemanager, wijkverpleegkundige of teamleider van uw thuiszorgteam.Klachtenformulier
Vul het digitale klachtenformulier in op onze website. Of vraag een papieren klachtenformulier aan op uw locatie, bij uw thuiszorgteam, zorgcoördinator of een klachtenfunctionaris.
U kunt zelf de klacht insturen. Of uw familie, naasten of (wettelijk) vertegenwoordiger doet dat voor u.Voor een vertrouwelijk gesprek of een luisterend oor kunt u altijd terecht bij de klachtenfunctionaris. Deze denkt met u mee en geeft u advies, waardoor een klacht soms niet meer nodig is. Wilt u toch een klacht insturen, dan kan de klachtenfunctionaris u daarbij helpen. De klachtenfunctionaris is onpartijdig en niet gebonden aan een team of locatie van Laurens. De klachtenfunctionaris kan ook bemiddelen tussen u en Laurens, als u dat wilt. De mogelijkheid om gebruik te maken van een onpartijdige en onafhankelijke klachtenfunctionaris is wettelijk vastgelegd in de Wet kwaliteit klachten geschillen gezondheidszorg (Wkkgz).
- Een luisterend oor en vertrouwelijk gesprek;
- Advies over de aanpak, vervolgstappen en afhandeling van uw klacht;
- Begeleiding van gesprekken tussen de betrokkenen;
- Bemiddeling volgens de Wet kwaliteit klachten geschillen gezondheidszorg (Wkkgz);
- Doorverwijzing naar een externe cliëntvertrouwenspersoon volgens de Wet zorg en dwang.
De klachtenfunctionarissen helpen u als u dat wilt. Door te luisteren, advies te geven of te bemiddelen als u een klacht heeft. Voor de gegevens van een klachtenfunctionaris kunt u terecht bij de receptie van de locatie.
Bent u niet tevreden met de uitkomst, nadat uw klacht is behandeld door de locatiemanager, teamleider of wijkverpleegkundige? Dan kunt u uw klacht indienen bij de directie of Raad van Bestuur. Komt u er dan nog niet uit? Dan kunt u eventueel naar de Geschillencommissie. Dat kan alleen als u een schriftelijke reactie heeft gehad op uw klacht vanuit de directie of de Raad van Bestuur.
De Geschillencommissie is een externe en onafhankelijke commissie. Deze beoordeelt uw meningsverschil en geeft een bindende uitspraak. Alle partijen moeten zich aan die uitspraak houden en kunnen er niet tegen in hoger beroep gaan. De uitspraak kan nog wel voorgelegd worden aan een gewone rechter. Meer informatie vindt u op www.degeschillencommissiezorg.nl.Heeft u een klacht over de uitvoering van de Wet zorg en dwang? Dan kunt u hulp vragen aan een externe cliëntvertrouwenspersoon. Zoals geregeld in de Wet zorg en dwang (Wzd). Deze vertrouwenspersoon is niet in dienst van Laurens en staat u en/of uw familie of mantelzorgers graag bij in geval van vragen of klachten. Een klachtenfunctionaris kan u in contact brengen met een cliëntvertrouwenspersoon Wzd. Of neem direct contact op met de vertrouwenspersoon door te bellen of te mailen.
De Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg behandelt en beoordeelt klachten met betrekking tot de Wet Zorg en Dwang. Dit is een externe en onafhankelijke commissie.Wilt u meer weten? In onze klachtenregeling vindt u meer informatie over onze werkwijze bij klachten. Liever een papieren versie ontvangen? Of heeft u na het lezen van deze pagina nog vragen? Neem dan contact op met één van de klachtenfunctionarissen, informeer op één van de Laurens-locaties of bel naar Laurens Entree via 010 33 23 000.