Soms een lach en soms een traan

Laurens is Elsa, verzorgende bij Liduina

Ga er maar aan staan, ruim 30 jaar bij dezelfde werkgever! Voor Elsa, verzorgende bij Liduina, was het om voor ze er erg in had. ‘Bij Laurens kun je groeien en overstappen naar andere doelgroepen. Dat houdt het afwisselend en interessant.’

‘Ik was zestien toen ik als stagiair begon. Dat was tijdens mijn opleiding MDGO-VZ maar zo heet dat nu niet meer. Ik heb toen van alles gedaan, ook kraamzorg en thuiszorg. In de zomer ging ik er vervolgens vakantiewerk doen op de afdeling psychogeriatrie, dus compleet anders dan wat ik nu doe. Daarna ben ik nooit meer weggegaan. 

Eerst wilde ik politieagent worden. Had me er ook al voor aangemeld, maar kreeg toen twijfels. Ik wilde wél iets met mensen doen. Zo kwam ik bij de zorg terecht en daar heb ik nooit spijt van gehad. In al die jaren heb ik veel ervaring opgedaan. Daarnaast blijf ik me graag ontwikkelen. Zo deed ik enkele jaren geleden de verkorte niveau drie-opleiding VIG (verzorgende individuele gezondheidszorg, red.). Daar staat een jaar voor, maar ik heb het in tien maanden afgerond. Ik leer vrij makkelijk.

Ik werk met mensen, jongere en oudere, die getroffen zijn door een nare ziekte. Dat is wel eens zwaar. Verder is geen dag hetzelfde. Soms is het rustig en gestructureerd, soms hectisch en druk.

Soms kunnen we lachen, genieten en soms pinken we een traantje weg.

 

Dat is een uitdaging en daar moet je tegen kunnen. Sowieso is het maar net hoe je met de dingen omgaat. Er is altijd wel iets, dat is overal. Ik heb al zoveel meegemaakt. Het is jammer dat we soms minder tijd hebben voor onze bewoners. Ik mopper daar wel eens over, maar ik doe mijn werk met plezier!

Waar ik helemaal blij van word is organiseren. Ik houd van structuur, van schema’s en van opruimen. Ik houd van resultaat! Ook vind ik het leuk om te kijken waar we verbeteringen kunnen aanbrengen. Zo kwam ik op het idee om visitekaartjes te laten maken. Omdat we qua opnames met veel verloop te maken hebben, zien gasten veel verschillende medewerkers en is het lastig te weten en onthouden wie wie is. Met die kaartjes is het duidelijk en blijft iedereen op de hoogte. Inmiddels ken ik zoveel mensen, dat is echt handig. Zo help ik ook mensen aan werk bij Laurens.

Als je positief met mensen omgaat, krijg je dat ook weer terug. Zo sta ik in het leven.

 

Bij Laurens heb ik me altijd thuis gevoeld. Ik ben gevoelig voor sfeer, maar merk dat ik me makkelijk aanpas bij veranderingen. En ik kan met bijna iedereen opschieten, dat scheelt.'

Gerelateerde tags

Deel op social media

×

Zoeken