Undercover boss in Laurens De Hofstee

Twee maanden geleden ben ik gestart als voorzitter van de Raad van Bestuur van Laurens. In de afgelopen weken heb ik samen met mijn collega bestuurder Arjan Bandel al verschillende werkbezoeken aan locaties gemaakt. Die bezoeken geven ons een mooi inkijkje in de wereld van Laurens en hoe daar professionele zorg wordt verleend aan allerlei doelgroepen. Telkens weer ontmoeten we collega’s met een passie voor de zorg, een passie voor de mens.

Zo’n werkbezoek is voor ons heel informatief. Tijdens een rondleiding maken we in korte tijd kennis met allerlei functies en afdelingen, maar eigenlijk moeten we er dieper induiken om echt een beeld te krijgen van het werk. Daarom besloot ik eens een dienst mee te lopen op een groep.

Afgelopen donderdag ging het gebeuren. Echt undercover was ik niet, want ze wisten al een week dat ik zou komen. Om 7 uur werd ik bij De Hofstee ontvangen door teamleider Petra, die mij koppelde aan verzorgende IG Wendy. Na de overdracht met haar twee collega’s van de 5e etage begon Wendy met het wekken, wassen en verzorgen van de bewoners van haar groep. De groep is zwaar en bewerkelijk: van de negen bewoners zijn er zes rolstoelgebonden, een bedlegerig en slechts twee nog enigszins zelfredzaam. Omwille van de privacy betrekt Wendy mij niet bij het wassen, maar ik kan me gelukkig nuttig maken met het helpen van bewoners bij het ontbijt.

Even later komt ‘omloop’ Gerko in dienst om Wendy te ondersteunen. Waar Wendy de vrolijke vriendelijke wervelwind op de afdeling is, blijkt Gerko de stille kracht. Je hoort hem niet, maar uiterst professioneel helpen ze samen de ene na de andere bewoner schoon en gekleed aan de ontbijttafel.

Nadat ik George zijn havermout heb gegeven mag ik Ad scheren. Hij ondergaat de behandeling van die vreemde man gedwee.

Dan ontdek ik hoezeer ik het hele proces van medicatieverstrekking heb onderschat. Ik verwonder me over de hoeveelheid, over alle verschillende methoden en tijden van inname/toediening en alle processtappen, die je alleen of samen met een collega moet doorlopen. Wendy doorloopt alle stappen zorgvuldig en gaat behendig om met verstoringen door bewoners of mantelzorgers.

Dat brengt me meteen op mijn tweede inzicht: mantelzorgers kunnen een grote steun zijn op een groep! Een enkele keer vraagt iemand wel ook zelf aandacht. Ik ben onder de indruk van de tact en empathie waarmee Wendy, samen met haar teamleden en behandelaren, hierover dan het gesprek aangaan.

Nog een inzicht: de grote meerwaarde van vrijwilligers. Kapoer is een lieve vrouw, die twee dagdelen per week bijspringt op de groep.

Terwijl we samen de was opvouwen vertelt Kapoer over hoe ze op haar 18e uit Kasjmir naar Nederland kwam en sindsdien niet meer is terug geweest naar het gebied waarover India en Pakistan al zolang in conflict zijn.

Kapoer heeft zichtbaar plezier in het verzorgen van de bewoners. Ze helpt bij het eten en doet allerlei huishoudelijke taken.

Wendy betrekt me bij het gesprek met de specialist ouderengeneeskunde waarin zij alle bijzonderheden van de bewoners doornemen en daarna laat ze me zien hoe ze de dossiers bijwerkt in MijnCaress. Intussen bezoekt de mondhygiëniste de afdeling en wordt er hard gezongen onder leiding van de activiteitenbegeleidster. Dan is het alweer tijd voor de lunch, de volgende medicatieronde, een verschoning en het op bed leggen. De ingeschonken koffie is alweer koud en haar sigaret is er ook bij ingeschoten. Nadat Wendy me nog heeft uitgelegd wat het halfjaarlijkse richting gesprek is neem ik afscheid van haar en van de groep.

Wat een mooie en waardevolle ervaring! Robert, Petra en bovenal Wendy bedankt hiervoor.

Wendy, je bent mijn held met je enorme drive en je passie voor goede zorg.

Hans Huizer
voorzitter Raad van Bestuur Laurens

 

Gerelateerde tags

Deel op social media

×

Zoeken